Klubben har mycket att lära - likaså fansen

Så har då till slut Malmö Redhawks fått ta till mer kraftfulla åtgärder för att försöka vända på trenden kring dalande publiksiffror, lagets allt bättre prestationer i SHL till trots. Bra att klubben testar en helt ny väg, men illa att förutsättningarna inte är satta och bestämda redan inför säsongen. Klubben har en del kvar att lära för att kunna anses professionell på alla plan, men även fansen ska ha sig en känga.  
 
Sportsligt har Malmö Redhawks inte mått så bra som man gör nu på över femton år. Den sportsliga ledningen fungerar utmärkt i team, organisationen breddas på ett sunt sätt steg för steg och allt fler spelare blir bara bättre av att spela i Malmö. Det är en unik känsla som är riktigt häftig efter att ha genomlidit flera udda, snudd på tragiska, säsonger mellan åren 2003 och 2012. Trots att klubben sportsligt äntligen har hittat rätt så är det problematiskt att fylla nedre etage i Malmö Arena. Ja, vi talar alltså inte ens om att fylla arenan längre utan om att fylla ett - förvisso stort - etage.
 
6 216 åskådare i snitt är facit hittills för Malmö och därmed är vi just nu under det snittet som fanns i Allsvenskan under "säsongernas säsong" 2014/2015 (6 258 då). Det finns flera klubbar som brottas med alltför svaga publiksiffror, så det här är inte ett isolerat Malmö Redhawks-problem, men givetvis finns det specifika saker som just klubben behöver åtgärda och försöka med. Ett stort steg har nu tagits i att ha kampanjbiljetter med en generös prissättning på alla sektioner i arenan men med ett upplägg där priserna justeras efter hur många biljetter som blir sålda vid vissa för oss okända tidpunkter - om jag förstår det rätt. 
 
Hur det exakta upplägget skall vara i pris och funktion är en svår nöt att knäcka och för mig som säsongskortsinnehavare är det inte alltför intressant. Inte mer än att jag givetvis önskar att vi snarare är runt 7 000 på så många matcher som möjligt än att det behöver kämpas stenhårt för att fixa 6 000 sålda biljetter. För en hel del andra är prissättningen säkerligen betydligt mer väsentlig och givetvis måste klubben respektera förhållandet mellan årskort och lösbiljett. Jag har gjort en snabb kalkyl och ser att skillnaden krymper allt närmare om kampanjpriserna fortsätter grundserien ut. Det är dock fortfarande billigare med ett årskort och vid ett eventuellt slutspel så finns det all chans i världen att spara in hyggliga summor. 
 
Att supportrar till Malmö Redhawks dock ens ska behöva se på när förutsättningarna förändras mitt under brinnande säsong rörande prissättning - för andra säsongen i följd - gör mig fundersam och jag får känslan av att klubben fortfarande har mycket att lära och förbättra organisatoriskt utanför sporten. Var är planeringen och den mer långsiktiga strategin? Det skulle givetvis ha funnits ett upplägg klart under lågsäsong, som sedan skulle ha följts till punkt och pricka från första SHL-omgång. Malmö tappade ju trots allt en hel del i publik redan under förra säsongen trots tjugo poäng fler inspelade på isen. Och i slutspelet blev det över 10 000 åskådare endast en gång, trots tre försök i kvartsfinal och två i semifinal. 
 
När allting kommer omkring så handlar det givetvis om ekonomi. Din, min och inte minst klubbens. Det är en svår balansgång där Malmö Redhawks på grund av många års misskötsel får betala ett dyrt pris i alltför låga biljettprisnivåer än i dag och där vi märker av flera förlorade årgångar på läktaren. Sedan måste naturligtvis SHL ta ett ansvar för att skruva upp grundseriens betydelse ett hack. Bort med åttondelsfinalerna, det vill säga gallra bort ett par klubbar till innan slutspelet, och hitta ett kvalsystem som kittlar ett snäpp mer än dagens och som på så sätt gör att klubbar in i det sista går hårt för att undvika kvalet. Det vore en början.
 
Så mina nycklar i publikfrågan:
1. Klubben ska ha en klar strategi inför säsongen. Vara realistiska i prissättning och sluta hoppas på att saker löser sig när trenden varit tydligt negativ. Sätt en så pass bra strategi att den överlever svackor. 
2. Den trogna skaran och allra helst ytterligare supportrar därtill måste börja fråga sig hur gärna man vill att Malmö Redhawks ska bli en framgångsrik klubb. Visa vägen, vara beredd att stötta för kärleken till klubben och Malmöishockeyn i stället för att börja fråga sig "vad kan jag få ut av klubben?". Då tänker jag inte bara på engagemanget i supporterskapet i sig utan även på det ekonomiska planet, som vi måste börja våga diskutera i allt högre grad.
3. SHL, enligt förslagen tidigare, höjer temperaturen för grundserien.
Malmö Redhawks | |
Upp